Jak řešit pošramocené vztahy na pracovišti?

Jak se cítíte ve společnosti kolegů, spolupracovníků, nadřízených? Existují různé typy lidí a ještě různější situace do kterých se na svém pracovišti můžeme dostat. V zaměstnání trávíme mnoho hodin týdně. Podle některých průzkumů se na pracovišti setkalo s hrubostí až 90% dotázaných. Stres z napjatých vztahů je mnohdy důvodem proč někteří chtějí své zaměstnání změnit nebo v něm setrvávají s velmi nepříjemnými pocity z důvodu, že si nedovolí svou práci opustit. To může mít za následek zhoršení pracovního výkonu a ztrátu motivace nebo dokonce zdravotní potíže. Co s tím dělat? Jedna z možností je opravdu z takového zaměstnání odejít. Je to krajní možnost a není zárukou, že na novém pracovišti to nebude stejné. Takže jiná možnost je s tím něco dělat. Nejdříve je důležité identifikovat problém. Mám potíže s jedním člověkem? Je to nadřízený nebo kolega? Nebo mě snad celá parta nebere? Jde o otevřené nepřátelství nebo jde o psychické vydírání a nebo šikanu? I když je to nepříjemné je dobré si na takové otázky upřímně odpovědět. Nejlépe je si odpovědi napsat na papír. To nám pomůže se zaměřit na konkrétní problém a o něco snadněji se nám podaří jej vyřešit. Poté co problém identifikujeme hledáme důvody takového jednání.

Ještě jedna nepříjemná otázka na sebe. Je možné, že napětí způsobuji já sám? Například mám někdy nemístné poznámky nebo kritizuji práci druhých nebo jsem často rozladěný? Těchto věcí si často na sobě nevšimneme a nemusí být myšleny špatně, ale druzí si naše chování mohou vykládat jinak. Pokud si na tuto otázku nejsme schopni odpovědět realisticky poprosme někoho kdo nás dobře zná a kdo nám řekne pravdu do očí. Může to být například manželský partner ten je většinou dost upřímný a zná nás nejlépe. Pokud je alespoň část viny naše, pracujme na tom abychom byli lepšími spolupracovníky. Zamysleme se však na tím, když je problém na straně druhé a my jsme do teď nedokázali nebo se nesnažili vztahy zlepšit.

Jaké máme možnosti?

Neoplácejme zlé zlým. To k ničemu dobrému nepovede. To, ale neznamená strčit hlavu do písku.

Pokud jsou potíže pouze s jedním člověkem, často stačí sebrat odvahu a slušně, ale pevně si věci vyříkat. Například je možné říct, když s dotyčným potřebujete nadále úzce spolupracovat a není vyloženě hrubý, tak musíme svou řeč tomu musíme přizpůsobit. ,,Rád bych s tebou měl dobrý vztah, oba chceme svou práci dělat dobře a dobrý vztah k tomu přispěje.”

Pokud je to spolupracovník, který si na nás očividně zasedl a není naším přímým spolupracovníkem, tak je možné postupovat trochu jinak. ,, Nelíbí se mi tvoje chování, už se mnou prosím tímhle způsobem nemluv.” V některých případech postačí jemnější způsob a v některých případech se problém vyřeší například tím když jeho jednání odkryjete podobnou větou před ostatními a nebo si promluvíte se zaměstnavatelem. Cílem zaměstnavatele je dostat od vás dobrý výsledek v práci a tak ho bude určitě zajímat co tomu brání. 

Pokud jsme terčem posměšků a trefuje se do nás celá parta spolupracovníků, je možné, že jim svým chováním dáváme příležitost nebo jsme to udělali někdy v minulosti. Zde je možné svoje vystupování změnit tak aby jsme byli více oblíbení a tím se postupně situace změní, většinou však zůstane jeden, který byl iniciátorem a s tím je potřeba to řešit výše uvedeným postupem. Otázka jak se stát oblíbenějším? Například mluvte dostatečně nahlas, musíte si více věřit, udělejte občas dobrý vtípek, také někoho vhodně a upřímně pochvalte. Když řešíte pracovní věci nebojte se říct svůj názor. Když se vás snaží někdo před ostatními zesměšnit nebo urazit, využijte jeho slova a buďte ochotni si zebe udělat legraci, tím mu vezmete vítr z plachet. Pokud však překročí hranice, tak jasně, klidně, ale hodně nahlas přede všemi zopakujte jeho slova a zeptejte se zda to myslí vážně, jestli je vhodné takhle v zaměstnání mluvit?

Příklad 1: Čau to ses nemohl trochu dneska učesat? Odpověď: ,, To jsem včera viděl na kabelovce, tak jsem to chtěl taky” nebo ,, To mám kvůli tobě abych se ti líbil” apod.

Příklad 2: Čau ty v…, to ses dneska ani nemohl umýt vlasy? Odpověď:,, Ty říkáš, že jsem si neumyl vlasy? Co to tady v práci řešíš za věci, seš snad v zaměstnání a ne v hospodě? Takže prosím mluv slušně.”

Je jasné, že situací je hodně, ale většinou ti, kteří způsobují problémy mají své slabiny a své silné stránky. Někdy je třeba šťouchnout do jejich slabin a oni dostanou strach a pokud to z nějakého důvodu není možné například z pracovního důvodu ale také z dlouhodobého hlediska je lepší využít jejich silné stránky. Někdy stačí k nim ve vhodnou chvíli přistoupit a říct něco v tomto duchu: ,,Víš co si na tobě líbí? Dokážeš se rychle rozhodovat a řešit věci s nadhledem, to bych se chtěl taky naučit” teamwork-383939_640

Nepochlebujte, ale zkuste se zamyslet nad opravdovou předností a pochválit jej za ní. To má dvě výhody za prvé jeho podnítí k přemýšlení o vás a překvapí ho vaše slova a pravděpodobně zaujme na vás lepší postoj. Za druhé vy budete klidnější a budete mít větší pokoj mysli, protože dostanete pod kontrolu tu nepříjemnou situaci. Cítit proti někomu zášť často vede k naší myšlenkové nepohodě takže takovým jednáním prospějeme i sobě, protože takové upřímné zamyšlení se a pochvala nás povede k tomu, že spíše tomu dotyčnému odpustíme a my pocítíme vnitřní klid.

S jakým jednáním na pracovišti jste se setkali Vy?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

One thought on “Jak řešit pošramocené vztahy na pracovišti?”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *